Carmen Schabracq (1988, Amsterdam) is beeldend kunstenaar en werkt in verschillende media, waaronder sculpturale installaties, textiel, schilderkunst, performances, kostuums en maskers. Ze studeerde Beeldende Kunst aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, na een jaar schilderstudie aan de Accademia di Belle Arti in Rome. Later behaalde ze een Master in theater kostuumontwerp aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. In 2015 volgde Carmen een masterclass van Romeo Castellucci op de Biënnale del Teatro di Venezia. In het seizoen 2017-2018 ontving ze de ‘nieuwe makers subsidie’ van het Fonds Podiumkunsten, waarmee ze twee insitu performances maakte in Zeeland. Ze was eerder artist in residence bij Casa Lü in Mexico City, het Vincent van Gogh Huis in Zundert, ARV.International in Bulgarije, Kunsthuis SYB in Beetsterzwaag en bij BijlmAIR in Amsterdam Zuidoost. In 2019 maakte ze De Zeemond, een interactief sculptuur om te luisteren naar stem van de Noordzee, in opdracht van de Ambassade van de Noordzee. De Zeemond is een reizend sculptuur en is inmiddels op vele kunst manifestaties te zien geweest, zoals op het Ferry Festival aan het IJ, op Oerol, op het strand van Scheveningen en in het Hem. Ze werkte samen met theatergezelschappen als Dood Paard, Stichting Like Minds, Rosa Ensemble, Zeeland Nazomer Festival, Zuidpool en met regisseur Lisenka Heijboer Castañón voor de opera Vrouwenstemmen op het Amsterdamse Grachtenfestival en deed het kostuum- en masker ontwerp voor de interdisciplinaire opera productie I have missed you forever van De Nationale Opera die in première ging op het Opera Forward Festival 2022.
In 2024 zal ze de kostuums ontwerpen voor de opera productie The Gospel according to the other Mary bij de Volksoper in Wenen. Carmen haar werk was o.a. te zien / zal te zien zijn op tentoonstellingen in het Stedelijk Museum Breda, Galerie Fleur en Wouter, CBK Zuidoost, Museum Tot Zover, Nest Ruimte, No limits! Art castle, het Vincent Van Gogh Huis en Kunsthuis SYB. Het masker is een terugkerend object en thema in haar werk. Ze is geïnteresseerd in hoe je ‘de ander’ kunt worden met een masker, en in alle verschillende vormen die maskers kunnen aannemen in oude en moderne (sub-)culturen over de hele wereld.